Animace – marketingová zbraň dneška
Kdo z nás nezná animované filmy jako je Shrek či Hledá se Nemo? Před mnoha lety byly animace výsadou, dnes je to norma, která je hojně využívaná v médiích, jako umělecká technika, ale také jako marketingový formát, který je čím dál na vzestupu. Proč? Je to jednoduché.
Člověk vnímá valnou většinu informací zrakem a sluchem, odkud jde pak informace přímo do mozku. Je to tak nejjednodušší způsob, jak zaujmout zákazníka a uložit mu do mozku danou informaci. Není to ale jen tak. Videa mají sice obecně velkou výhodu, musí se s nimi ale umět zacházet. Pokud na videu pracuje profesionál, který dokáže vytvořit poutavá a vše sdělující videa, máte téměř vyhráno. Animace mají totiž tu výhodu, že nekladou meze kreativitě a dokáží před vaše oči vyčarovat téměř vše. Takové video dokáže udržet vaši pozornost, vysvětlit vám problém za pár sekund a uložit informaci tak, abyste na ni jen tak nezapomněli.
Krom očividných výhod, které dělají z animací zbraň těžkého kalibru, nesmíme zapomenout na ty méně viditelné. Například vliv na SEO webu. Videa obecně zvyšují rating a dělají web viditelnější. Dále zvyšují návštěvnost. Šikovná videa mají vysokou míru prokliku. Když připočteme nižší konkurenci a mnoho využití napříč kanály, máme tady jeden z nejefektivnějších formátů online marketingu. Samozřejmě se cena takového videa může lišit, v konečném důsledku, se správným zacílením, bývá jednou z nejúspěšnějších. Animace se dají použít na sociálních sítích, použít jako reklamní formát v aplikacích, jako TV spot či reklama na youtube. Podívejme se nyní na jednotlivé typy animací, v jakých příležitostech se dají využít a v čem tkví jejich výhody.
Explainer video
Pod pojmem explainer video se označuje krátké animované video, kterým vysvětlujete, jak daná věc funguje. Je to marketingový způsob, jak přilákat potenciální zákazníky k produktu či častěji k službě, která není na první pohled jednoduše popsatelná. Díky explainer videím získáte mnohem větší pozornost.Složitost lidi odrazuje a explainer videa jsou pravým opakem složitosti. Videa bývají jednoduše zpracovaná a s názornou ukázkou. Často je zakomponovaný krátký příběh, který končí úspěšným využitím služby či produktu. Explainer videa se těší velké oblibě pro svoji poutavost. Správný textový doprovod s obrazem plným symbolů, grafůa názorných ukázek vám vynahradí zdlouhavé textové popisky, které zákazníka mnohdy nudí a rychle odradí.
Promo video
Nejznámějším způsobem využití animací jsou pravděpodobně promo videa. Jde o klasické představení vaší firmy v podobě krátkého videa, v kterém stručně vysvětlíte, co děláte a uvedete vaše hlavní výhody a USP. I zde je spoustu způsobů, jak svoji firmu představit. Můžete využít například grafického znázornění výhod (skvěle se hodí využití infografik) či potenciálního zákazníka přilákat prostřednictví emotivního videa. Jiný druh je využití case studies firmy, kde se firma pustí do většího projektu, který pozitivně ovlivní vnímání společnosti či produktu. Zmínit můžeme taky „firemní vizitku“ showreel, kde představíte své nejzdařilejší práce či produkty.
Produktové video
Chcete promovat svoje produkty, kolekce, speciální nabídky či slevy? Ideální možností je natočit poutavé produktové video. Opět představíte konkrétní produkt a výhodu, kterou nabízíte. Video může mít pod sebou nebo přímo v něm zabudovaný odkaz, ze kterého se dostanete přímo na vybranou stránku s produktem.
Videa pro Facebook či aplikace
Do netypických animací můžeme zařadit videa určená pro propagaci na Facebooku či do aplikací. Facebook videa jsou spíše složitější bannery, které svým formátem a možnostmi zpracování nabízí řadu výhod. Oproti bannerům můžeme využít plný potenciál vizuálu, navíc se dá cílit na jiný typ kampaní, a to na promo videa, které mají obecně menší konkurenci než klasické bannerové reklamy. Zachytit pozornost uživatele aplikace je obecně těžší než v jiných formátech, reklamy využívají sílu opakování. Uživatel vidí reklamu většinou několikrát denně, a to bez možnosti přeskočení. Pokud je dostatečně poutavá a skvěle provedená, má velký potenciál zaujmout. Určitě stojí za to zmínit bumper videa, krátká nepřeskočitelná videa, která můžete umístit například na youtube. Jejich výhoda spočívá v rychlém a levném připomenutí se, proto jsou hojně využívaná ve videoremarketingu.
Live action videa
Úplně jiným typem videí jsou Live action videa. Hraná videa mají oproti klasickým animovaným reklamám řadu výhod i nevýhod. Oproti 2D a 3D animacím mohou být nákladná na herce a místa, kde se natáčí, zato jsou pro některé účely mnohem přesvědčivější, podle výzkumu společnosti JotForm zaznamenávají Live action videa až o 20% větší míru prokliku. Hraná videa se skvěle hodí pro představení konkrétních míst, představení atrakcí či jiných rekreačních služeb, s kreativním scénářem mohou být využita i jako promo videa pro svůj autentický a až instruktážní tón.
Závěrem
V době, kde se o zákazníka rvou firmy nelítostným bojem, není radno podceňovat žádnou účinnou zbraň. Animovaná videa jimi bezesporu jsou. Pokud se k nim nedostanete jako první, jistě tak učiní konkurence a vám nakonec nebude zbývat nic jiného než dohnat, co jste zameškali. Doba je čím dál rychlejší, lidé méně trpěliví, a to si žádá rychlejší cesty sdělování informací. Animace nemusí být vždy správné řešení, má jistě i své nevýhody. Nenahraditelných předností má ale hned několik, pokud je vašim cílem něco představit, vysvětlit nebo jen uložit někomu do mysli zajímavou myšlenku, třeba povědomí o vašem brandu, neváhejte a nechte si profesionály vytvořit poutavé a originální video. Vyplatí se vám to.