Reklama na internetu, co o ní je třeba vědět?
Není nic nového na tom, že má reklama na internetu velkou moc. Jen díky ní si můžete prohlížet videa a neztratit se v záplavě jiných nabídek. Reklama není nic jiného než přenos informací o Vámi zvoleném subjektu jiným lidem. A to nejlepší tím pravým. Právě proto se marketing stal hlavní zbraní všech firem a nástrojem konkurenčních bojů. Pojďme se podívat k hlavnímu zdroji informací dnešní doby, tedy k hlavnímu zdroji marketingu. K internetu.
Online marketing je hlavním tahounem propagace již několik let, a to z dobrého důvodu. Díky přenosu informací můžeme zacílit přesně na ty lidi, na které chceme, je to tedy efektivní jak pro nás, tak hodnotné i pro potenciální zákazníky. Druhým důvodem je velmi přesná měřitelnost a tím i hodnocení úspěchu reklamy. To vám žádný jiný offline kanál tak přesně neurčí. Jaké máme tedy možnosti, chceme-li začít s online marketingem? Je jich celá řada.
Pojďme si je představit blíže:
1) PPC reklama
PPC je zkratka pro pay per click, nebo platba za proklik. V tomto typu reklamy platíte nejčastěji za kliknutí uživatele na reklamu. Pokud na ni neklikne, nic zprostředkovateli neplatíte. Na PPC reklamu narazíte především ve vyhledávačích jako Google, český Seznam, ale také Bing či ruský Yandex, zkrátka u největších internetových vyhledávačů.
Google ostatní výrazně převyšuje, můžeme si na něm blíže představit možnosti, které systémy nabízejí. Google Ads, reklamní systém Googlu, se nejvíce používá pro vyhledávací síť, tedy pro reklamy, které vám vyjdou na předních pozicích, kdy ve vyhledávači zadáte nějaký dotaz. Vy si jen určíte, které vyhledávací dotazy chcete prohlížet, připravíte reklamu a množství doplňků, zacílení a návrh cen, které jste ochotni v konkurenčním boji za proklik a za vhodnou pozici zaplatit.
Další možností je bannerová reklama. Je to další velmi efektivní způsob reklamy, jak se připomenout lidem či jak oslovit nové potenciální zákazníky. Bannery působí na více smyslů a jsou-li kvalitně provedeny, mohou velmi dobře zapůsobit.
Ukázka HTML5 banneru pro awareness kampaň.
Cílí různými způsoby, můžete si vybrat téma webů, na kterých se budou zobrazovat, zacílit podle zájmů uživatelů, které Google zná, podle podobnosti s vaším publikem a opět podle klíčových slov, která spojí Vaše reklamy se stránkami, kde se nacházejí. Nelze opomenout ani remarketing, tedy znovu oslovení lidí, kteří vás navštívili či na vašem webu provedli určitou akci (například se dostali do nákupního košíku a odešli).
2) Video marketing
Video marketing je většinou součástí nějakých platforem jako je např. Google Ads. Jelikož Google vlastní Youtube, největší streamovací sociální síť je zároveň největším zdrojem video marketingu. Youtube reklamy můžete nastavit opět v Google Ads. Zde máte hned několik možností, principem je zaujmout vaše publikum poutavým a profesionálním videem.
Video marketing patří mezi nejlepší online marketingové kanály, je velice efektivní a má dobré výsledky. Můžete si s ním pohrát, vymyslet zajímavou myšlenku a tím upoutat pozornost a odlišit se od konkurence.
Ukázka remarketingového videa pro Valachshop.sk
Kromě Youtube jsou velmi dobrou platformou facebookové video reklamy, které nejsou kompatibilní s Youtube, musíte je nahrávat přes facebookovou reklamní platformu. I zde je řada možností, celkově si o možnostech facebookové reklamy povíme v následujícím bodě.
3) Sociální sítě
Od doby, co celý svět zasáhl trend sociálních sítí, staly se jedním z hlavních marketingových platforem právě ony. Facebook, který vlastní Instagram bojuje proti Googlu o marketingové prvenství. V mnohém vyhrává, v mnohém zaostává.
Jednou z největších výhod Facebooku a ostatních sociálních sítí oproti Googlu jsou informace, které má o uživatelích. Přestože už na tom není špatně ani Google, Facebook díky profilům s mnoha osobními informacemi má ideální pozici k přesně zaměřitelné reklamě. Díky tomu najdete snáze právě ty lidi, které potřebujete.
4) SEO
Na závěr se vrátíme na začátek všeho. Stále jeden z nejdůležitějších a nejstarších marketingových kanálů je jistě SEO, tedy search engine optimalisation. Princip spočívá v tom, že se snažíme optimalizovat vlastní stránky k oblibě vyhledávačů tak, aby se nám náš web a jeho vhodné podstránky zobrazovaly co možná nejvíc na vybrané vyhledávací dotazy. Je to práce s klíčovými slovy, odkazy a vnitřními faktory webových stránek (rozdělujeme zde on-page a off-page faktory).
Výhoda oproti PPC vyhledávací síti je ta, že kliknutí na odkaz přes SEO nic nestojí, za to je velmi zdlouhavé se přepracovat k vrchní pozici, vyžaduje to také neustálou optimalizaci a ta už něco stojí. Často můžete v rámci SEO slyšet o linkbuildingu, což je činnost, při které se snažíme propojit web s jinými weby na internetu a tím zvýšit SEO rating a obecně návštěvnost.